Portal informacyjny
o kulturze w Rzeszowie

Kultura w Rzeszowie

2015.09.28

54 Rzeszowskie Spotkania Teatralne - 02. Festiwal Nowego Teatru

Trzon programu 54. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych  – 02. Festiwalu Nowego Teatru stanowią spektakle czerpiące z języka nowych mediów – od dosłownego wykorzystania technologii cyfrowej w tworzeniu rzeczywistości scenicznej, po przejmowanie właściwych nowym mediom konwencji przedstawieniowych.

Ich dopełnieniem są działania artystyczne usytuowane na styku teatru, performansu i sztuk wizualnych, których istotą jest przekraczanie granic pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki.

 

Druga edycja Festiwalu Nowego Teatru zostanie zadedykowana Christophowi Schlingensiefowi – zmarłemu w 2010 roku wybitnemu niemieckiemu reżyserowi filmowemu, teatralnemu, operowemu, który był nie tylko prawdziwym artystą totalnym, negującym granice między różnymi obszarami i gatunkami sztuki, ale też ironicznym dekonstruktorem narodowych mitów i bezkompromisowym komentatorem współczesnych społeczeństw europejskich zamienionych we „wspólnoty konsumentów”.  

 

Spektakle 54. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - 02. Festiwal Nowego Teatru:

 

22.10 (czwartek), godz. 19.00/ Duża Scena

 

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

KURKA WODNA – KATASTROFA JEST CORAZ BLIŻEJ

według Stanisława Ignacego Witkiewicza

Reżyseria JAN NOWARA

Opracowanie tekstu i dramaturgia MARCIN PAWEŁCZAK, JAN NOWARA

Scenografia MAGDALENA GAJEWSKA

Muzyka PAWEŁ NAFUZ, MARCIN PAWEŁCZAK

Multimedia MARCIN PAWEŁCZAK

Plastyka ruchu scenicznego TOMASZ DAJEWSKI

Obsada DAGNY CIPORA, MAGDALENA KOZIKOWSKA-PIEŃKO, JUSTYNA KRÓL, KACPER BURDA (AT Warszawa), MICHAŁ CHOŁKA, MATEUSZ MIKOŚ, PIOTR NAPIERAJ oraz ROBERT CHODUR, SŁAWOMIR GAUDYN, JÓZEF HAMKAŁO, ROBER ŻUREK (obrazy filmowe)

 

Zapraszamy na metafizyczny seans w wirtualnym kosmosie! Kurka Wodna to najdoskonalsza realizacja Witkacowskiej teorii Czystej Formy, czyli świat, w którym to, co nierzeczywiste jest  kluczem do Tajemnicy Istnienia.

W odmiennych stanach świadomości zagadki bytu „same się zgadują”, zaś „Nieskończoność woła ludzi ku sobie głosem tajemnic”…

Do niezwykłego świata Witkacego wlewa się z siłą żywiołu rzeczywistość: rewolucja, która dziś  korzysta z globalnej sieci. Kurka Wodna katastrofa jest coraz bliżej to spektakl multimedialny,  w którym wizje sceniczne przenikają się z obrazami z sieci, a teatralna wyobraźnia konkuruje z ostrym przekazem rzeczywistości on-line.

Zapraszamy do Teatru Nowej Generacji!

 

23.10 (piątek), godz. 19.00/ Duża Scena

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

AFRYKA Agnieszki Jakimiak

 

Reżyseria BARTEK FRĄCKOWIAK

Dramaturgia AGNIESZKA JAKIMIAK

Scenografia ANNA MARIA KARCZMARSKA

Muzyka KRZYSZTOF KALISKI

Reżyseria światła AGATA SKWARCZYŃSKA

Obsada KLARA BIELAWKA, SZYMON CZACKI, MACIEJ PESTA, SONIA ROSZCZUK, ANITA SOKOŁOWSKA, JAKUB ULEWICZ

 

„Afryka jest daleko, Afryka jest dla nas niedostępna, Afryka jest niemożliwa”. My, Europejczycy, niewiele wiemy o Afryce.

Dlatego stworzyliśmy Naszą Afrykę, utkaną z rozmaitych stereotypów podszytych z jednej strony lękiem, z drugiej – fascynacją.

Spektakl bydgoskiego teatru – uznawanego za jedno z najciekawszych miejsc na teatralnej mapie Polski – nie jest opowieścią o Afryce.

To historia kilkunastu pojęć, obrazów, wyobrażeń, które wędrują po Europie od czasów kolonializmu, poprzez okres dekolonizacji, aż do dzisiaj, przesłaniając rzeczywistość Czarnego Lądu. Ryszard Kapuściński, którego dzienniki z afrykańskich podróży tworzą punkt odniesienia dla twórców spektaklu, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych był świadkiem odzyskiwania niepodległości przez Ghanę, Kongo, Nigerię, Mozambik i wiele innych krajów.

Podążając jego śladami, współcześni artyści bezlitośnie demaskują procesy, które doprowadziły do ponownego uzależnienia Afryki od Europy – zarówno na płaszczyźnie politycznej i ekonomicznej, jak w wymiarze fantazmatycznym.

Spektakl zaszokuje tych, którzy sądzą, że Afryka jest odległym kontynentem…

 

Czas trwania: 120 minut

 

24.10 (sobota), godz. 16.00 i 19.30/ Mała Scena

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

AKTORZY ŻYDOWSCY Michała Buszewicza

Reżyseria ANNA SMOLAR

Dramaturgia MICHAŁ BUSZEWICZ

Muzyka DOMINIKA KORZENIECKA

Scenografia ANNA MET

Obsada RYSZARD KLUGE, MARIOLA KUŹNIK, JOANNA RZĄCZYŃSKA, IZABELLA RZESZOWSKA, MAŁGORZATA TRYBALSKA, JERZY WALCZAK

 

Spektakl jest próbą sportretowania grupy o niejasnym statusie, w której zarówno słowo „aktorzy”, jak i „żydowscy” bywa kwestionowane.

Skazani na nieustanne próbowanie pierwszej sceny spektaklu, którego premiera od kilkudziesięciu lat nie ujrzała światła dziennego, uciekają w opowieści o sobie, odsłaniając paradoksy swojego losu. Losu ludzi zniewolonych przez upraszczające etykiety i oczekiwania widowni, uwięzionych w przeszłości, uzależnionych od rytualnych „ćwiczeń z pamięci”.

Szóstka aktorów prowadzi opowieści oparte na własnych życiorysach, doświadczeniach, wahaniach. Żaden z nich nie może jednak zagwarantować, że powie tylko prawdę.

Ta fantazja oparta jest na osobistej opowieści, ale daleka od dokumentalnej prawdy.

Zmyślenie bywa więcej warte, kiedy gwarancją jego prawdziwości staje się własna twarz. Ale czy twarz aktora może być wiarygodna?

Zapraszamy na spektakl stworzony z pamięci, muzyki i znakomitego aktorstwa!

 

Czas trwania: 90 minut

 

24.10 (sobota), godz. 19.00/ Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie – Duża Scena

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

GRAŻYNA Adama Mickiewicza

 

Reżyseria RADOSŁAW RYCHCIK

Scenografia ANNA MARIA KARCZMARSKA

Muzyka MICHAŁ LIS, PIOTR LIS

Przygotowanie wokalne ANNA PODKOŚCIELNY-CYZ

Wideo PIOTR LIS

Obsada DOMINIKA MARKUSZEWSKA, KAROL ŚMIAŁEK, TOMASZ WIŚNIEWSKI, ALEKSANDER FIAŁEK, KAROLINA GIBKI, BOGUSŁAWA PODSTOLSKA-KRAS, TOMASZ PIASECKI, JERZY PAL oraz członkowie TARNOWSKIEGO CHÓRU GOS.PL

 

Wielka bitwa z zakonem krzyżackim przeniesiona na boisko do koszykówki przy wtórze chóru gospel!

Zapraszamy na spektakl, który domyka „romantyczną trylogię” Radosława Rychcika – laureata wielu prestiżowych nagród, w tym Paszportu „Polityki”. Historia kobiety, która walczy i to walczy w sensie dosłownym.

W przebraniu męża – litewskiego księcia – bierze udział w bitwie z Krzyżakami i łączy skłóconych braci, by wspólnie zwrócili się przeciwko wrogowi.

Przedstawienie jest próbą uchwycenia wzorca bohaterki „pięknej i odważnej”, która wkracza na terytorium zdominowane przez mężczyzn. Rychcik prezentuje niezwykłą wizję historii rozpływającej się w popkulturze, w której tekstowi Mickiewicza towarzyszy wciągająca muzyczna oprawa. W ślad za twórcami zachęcamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie: „kim, do cholery, jest Grażyna?”

 

Czas trwania: 90 minut

 

Uwaga: spektakl wyjazdowy! Autokary zostaną podstawione na parkingu przy Teatrze o godz. 17.30 (odjazd o godz. 17.40). Powrót do Rzeszowa planowany jest około godz. 21.45 (wyjazd z Tarnowa o godz. 20.40)

 

25.10 (niedziela), godz. 18.00/ Duża Scena

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego

Reżyseria MONIKA STRZĘPKA

Dramaturgia PAWEŁ DEMIRSKI

Scenografia MICHAŁ KORCHOWIEC

Muzyka JAN SUŚWIŁŁO

Obsada MAŁGORZATA HAJEWSKA-KRZYSZTOFIK, MARTA NIERADKIEWICZ, MARTA OJRZYŃSKA, DOROTA POMYKAŁA, ANNA RADWAN-GANCARCZYK, DOROTA SEGDA, MAŁGORZATA ZAWADZKA, JULIUSZ CHRZĄSTOWSKI, SZYMON CZACKI, MARCIN CZARNIK, MICHAŁ MAJNICZ, ADAM NAWOJCZYK, RADOMIR ROSPONDEK

 

W spektaklu inspirowanym Nie-Boską komedią centralną postacią jest sam Zygmunt Krasiński – narcystyczny katastrofista gnębiony przez prorocze wizje i lęki, opętany antysemicką pasją.

Z woli twórców Poeta spotyka się z Hrabią Henrykiem, Orciem, Wilkiem z Wall Street, Pankracym, Przechrztą oraz Barbarą Niechcic, Sarą Kane i wieloma innymi, nieoczywistymi postaciami. Scena staje się miejscem konfrontacji romantycznej wizji wieszcza, który w XIX wieku przewidywał przyszłość Polski i świata („odrodzenie się rodu ludzkiego przez krew i zniszczenie form starych”) ze współczesną wrażliwością najbardziej radykalnego duetu w polskim teatrze, znanego z artystycznej i społecznej bezkompromisowości.

Tym razem jednak – jak pisano po premierze – bojowe zawołanie buntowników zmienia się w „skowyt przerażenia”.

Spektakl został wyróżniony wieloma nagrodami, w tym Grand Prix 40. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Grand Prix Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni i główną nagrodą w 21. edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Czas trwania: 210 minut (jedna przerwa)

 

26.10 (poniedziałek), godz. 18.00/ Duża Scena

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

KLĘSKI W DZIEJACH MIASTA Agnieszki Jakimiak

Reżyseria WERONIKA SZCZAWIŃSKA

Dramaturgia AGNIESZKA JAKIMIAK

Kostiumy i aranżacja przestrzeni DAGNY SZWED
Muzyka KRZYSZTOF KALISKI

Projektowanie dźwięku MACIEJ SZYMBORSKI

Obsada NATASZA ALEKSANDROWITCH, JACEK JACKOWICZ, EWA KIBLER, KAMA KOWALEWSKA, MARCIN TRZĘSOWSKI, IZABELA WIERZBICKA

 

Spektakl Weroniki Szczawińskiej to muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jedną metropolią.

Z inspiracji Niewidzialnymi miastami Italo Calvino zrodziła się próba poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera obcy i nieodgadniony kształt. Pośród katastrof, plag i epidemii twórcy spektaklu poszukują historycznych fundamentów w teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby istnieć…

Zapraszamy na sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk – teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni.

 

Czas trwania: 70 minut

 

27.10 (wtorek), godz. 20.00/ Duża Scena

Teatr Polski we Wrocławiu

PODRÓŻ ZIMOWA według Elfriede Jelinek

(w przekładzie Karoliny Bikont)

 

Opracowanie tekstu i reżyseria PAWEŁ MIŚKIEWICZ

Scenografia BARBARA HANICKA

Reżyseria światła i wideo MAREK KOZAKIEWICZ

Muzyka MAJA KLESZCZ

Aranżacje JACEK KITA

Obsada KRZESISŁAWA DUBIELÓWNA, MAŁGORZATA GOROL, MAJA KLESZCZ (gościnnie), AGNIESZKA KWIETNIEWSKA, HALINA RASIAKÓWNA, EWA SKIBIŃSKA

Zespół muzyczny: MAJA KLESZCZ, JACEK KITA, WOJCIECH KRZAK

 

Sześć kobiet i sześć wcieleń Elfriede Jelinek sugestywnie wykreowanych przez aktorki Teatru Polskiego oraz znaną kompozytorkę i wokalistkę Maję Kleszcz, opętaną duchem Schuberta i polskimi demonami.

Proza noblistki ożywiła w sześciu szamankach archaiczną pamięć ciała. W natchnieniu tańczą słowami, muzykują, wrzeszczą i żartują.

Zapraszamy na niezwykłe i intymne spotkanie z tekstem Jelinek, która przygląda się sama sobie oraz prawidłom i fantazmatom rządzącym otaczającą ją rzeczywistością.

Relacje międzyludzkie poddane mechanizmom wymiany rynkowej, niemożność emocjonalnego i fizycznego zaspokojenia, trauma samotności, niedostosowania i rozpadu – to wszystko składa się na twórczość austriackiej noblistki, podszytej osobistym bólem.

Spektakl został wyróżniony trzema głównymi nagrodami aktorskimi na 55. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (dla Krzesisławy Dubielównej, Małgorzaty Gorol i Ewy Skibińskiej).

 

Czas trwania: 115 minut

 

28.10 (środa), godz. 18.00/ Duża Scena

Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze

HISTORIA KARSKIEGO NIEPRAWDZIWA Szymona Bogacza

Reżyseria JULIA MARK

Dramaturgia ZUZANNA BUĆKO

Wideo JAROSŁAW JAGODZIŃSKI

Opracowanie muzyczne SZYMON BOGACZ

Obsada AGATA GROBEL, BOGUSŁAW KUDŁEK, ROBERT MANIA

 

Ta historia mogłaby – a może nawet chciałaby – wydarzyć się naprawdę. Karski jako bohater, ikona, człowiek sukcesu! To dzięki niemu Niemcy wraz z aliantami wygrali wojnę, współczesny świat stał się kolorowy, a ludzie pławią się w szczęściu. XXI wiek nie wyglądałby tak pięknie, gdyby nie Jan Karski – sprawca ocalenia milionów Żydów wysłanych do obozów w bydlęcych wagonach. Ludzie z uśmiechem wspominają podróże Karskiego, ucieczki Karskiego i wygraną Karskiego – wygraną dobra ze złem, które nie zdążyło się dokonać…

Twórcy tego śmieszno-gorzkiego spektaklu z gatunku political fiction stawiają nam przewrotne pytanie: czym mógłby być Holocaust w oczach społeczeństwa pozbawionego traumy? Zapomnianym wybrykiem historii czy pożywką dla popkultury?

Widowisko mocne, kontrowersyjne, wzruszające i bardzo muzyczne!

 

Czas trwania: 90 minut

 

29.10 (czwartek), godz. 20.00/ Duża Scena

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

PORTRET DAMY według Henry'ego Jamesa

Tekst i dramaturgia MAGDA KUPRYJANOWICZ

Reżyseria EWELINA MARCINIAK

Scenografia i reżyseria światła KATARZYNA BORKOWSKA

Choreografia DOMINIKA KNAPIK

Wideo ARKADIUSZ BIEDRZYCKI

Obsada MAŁGORZATA BRAJNER, AGATA BYKOWSKA, KATARZYNA DAŁEK, SYLWIA GÓRA-WEBER, KATARZYNA MICHALSKA, PIOTR BIEDROŃ, MICHAŁ JAROS, KRZYSZTOF MATUSZEWSKI, JAKUB MRÓZ, MAREK TYNDA oraz ROKSANA GRULKOWSKA (gościnnie).

Muzyka na żywo CHŁOPCY KONTRA BASIA: AGNIESZKA DERLAK, BARBARA DERLAK, MARCIN NENKO

 

Konwencja melodramatu, zapożyczona z dziewiętnastowiecznej powieści o młodej, ponętnej i pozornie wyzwolonej Amerykance wrzuconej w realiach wiktoriańskiej Anglii, staje się pretekstem do snucia ponadczasowej opowieści o katastrofie. Każda z postaci Portretu damy – począwszy od Isabeli Archer, poprzez angielskiego lorda i zubożałą francuską arystokratkę, a na zwykłej służącej skończywszy, przeczuwa wiszące nad nią fatum, które niweczy wszelkie działania i odbiera całą nadzieję na przyszłość. To właśnie w poczuciu zagrożenia i rozczarowania rzeczywistością twórcy spektaklu odnajdują wspólne bohaterom i współczesnym Europejczykom gorzkie doświadczenie rzeczywistości.

„Fatalne” jest również ciało Isabeli, wirujące między obrazami Londynu, Paryża, Florencji, Rzymu. Stanowi bowiem źródło zgubnych instynktów, nad którymi nie da się zapanować. Obudzone kobiece usta i piersi, wymykające się wszelkiej racjonalnej logice, stają się zagrożeniem dla porządku świata, tańcząc z widmami nadchodzącej rewolucji…

Widowisko, którą z rodziło się z zabawy sentymentalną aurą „kobiecej literatury”, oczarowuje oryginalną formą i dynamicznym aktorstwem w połączeniu z etno-jazzowym koncertem na żywo!

 

Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.

 

Czas trwania: 165 minut (jedna przerwa)

                                  

3. MULTIMEDIA SZAJNA FESTIWAL

30.10 (piątek), godz. 19.00/ Duża Scena

 

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie – filia we Wrocławiu

LEW NA ULICY Judith Thompson

(w przekładzie Małgorzaty Semil)

Spektakl dyplomowy absolwentów Wydziału Aktorskiego (poza konkursem)

 

Reżyseria i teksty piosenek CEZARY IBER

Choreografia BAŚKA GWÓŹDŹ

Scenografia MAGDALENA PRZYWARA (Akademia Sztuk Pięknych)

Muzyka ARKADIUSZ KĄTNY (Akademia Muzyczna)

Obsada KATARZYNA DMOCH, MONIKA JANIK, NATALIA ŁĄGIEWCZYK, EWELINA PANKOWSKA, MAŁGORZATA SANIAK, FILIP BOCHENEK, JAN HUSSAKOWSKI, KACPER PILCH, KACPER SASIN, PIOTR WĄTROBA

 

Historia zaczyna się z pozoru prosto: była sobie piękna dziewczynka, którą na stercie śmieci zjadł lew.

Okrutny, prowokacyjny i zarazem zabawny spektakl, oparty na rekonstrukcji tajemniczej zbrodni, jest próbą zrozumienia, co się stało, że stało się właśnie tak. Dlaczego jeden przyjmuje rolę oprawcy, a ktoś inny – ofiary. Gdzie są źródła zła, przemocy i przebaczenia?

A przecież nie ma złych dzieci, wszystkie dzieci są dobre, tylko rodzice nie zawsze. Zasiewają nasionko bestii, która musi pożerać innych, by zacząć żyć. A bestia śpi w każdym z nas, zakorzeniona głęboko w traumach z przeszłości, karmiona poczuciem krzywdy i żalem do najbliższych. Kiedy się obudzi, nikt nie jest bezpieczny…

A co, jeżeli bestia będzie chciała zrozumieć, kim jest i dlaczego tak postąpiła? Dlaczego rozrywa zębami i szarpie pazurami? A co, jeśli bestia będzie chciała dokonać aktu oczyszczenia i zadośćuczynienia? A co, jeśli bestia jest chorym mordercą, a my podróżujemy po jego wspomnieniach?

Witamy w głowie psychopaty!

 

Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

 

Czas trwania: 160 minut (jedna przerwa)

Zakladki

Dla mediów

Newsletter

Szybki kontakt

Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa